• Magyar

Jelenlegi hely

Címlap » Turizmus

Kerékpárút

Határon túli összefogás eredményeképpen Mikóháza és Alsómihályi (Michal’any) Község Önkormányzata együtt valósította meg a Zempléni-hegység peremén Sátoraljaújhely - Széphalom - Mikóháza - Alsóregmec -Felsőregmec - (országhatár) - Alsómihályi (Michal’any) településeket felfűző kerékpárutat.

http://mikohaza.digitalsystem.hu/sites/default/files/image/page/kerekparut_terkep.jpgA project célja az ökoturizmus, illetve az aktív turizmus fejlesztésének és természeti környezetünk megóvásának határon átnyúló, szlovák-magyar együttműködés keretében történő elősegítése. Az aktív turizmuson belül is kitüntetett helyet foglal el a kerékpározás, mely nemcsak mint szabadidős, turisztikai tevékenység, hanem környezetvédelmi, jóléti és gazdasági funkciója is jelentős.

A kerékpárút teljes hossza 13,5 km, amelynek nyomvonalán 4 db pihenőhely található. A környék megismerését és a tájékozódást a kerékpárút során 6 db információs tábla segíti. Továbbá kiépítésre került Michalany község szélén, az országhatáron egy információs központ.

A kerékpárút kiindulópontja (1) az első pihenőhellyel Sátoraljaújhely város határában – a Libegőtől kb. 1 km-re a határátkelő előtt a Lócsa-dűlőnél található. Innen dél-nyugati irányban a Magas-hegyre nyílik jó rálátás, míg kelet felé a szlovák oldalon a Zemplén-Szigethegység vonulatát láthatjuk.
A pihenőhelyet elhagyva Széphalom irányába kerekezhetünk a Liget-dűlőn keresztül az egykori (1980-ban felszámolt) Hegyközi keskenynyomtávú vasút nyomvonalán. A második pihenőhely (2) Széphalomban található, ahol több látnivaló is várja az érdeklődőt.

Széphalomból tovább a Zsombor-dűlőn át a Ronyva-patak völgyéből a Bózsva-patak völgyébe kanyarodunk. Átkerekezünk a Bózsva-patakon, amelynek vízében még számos védett halfaj és és felsőbb folyásaiban a sebes pisztráng is előfordul. Itt már kinyílik előttünk a Zemplén-hegység –régi nevén Sátor-hegység- valóban kis sátrakhoz hasonlatos hegykúpjaival. Több 500 méter feletti kúp is szembeötlik nyugati irányba: a Kis- és Nagy Hallgató- amelynek túloldalán a cshttp://mikohaza.digitalsystem.hu/sites/default/files/image/page/kerekparut3.jpgodálatos fekvésű Vágáshuta terül el- és tőlük északra az 577 méter magas, a tájat uraló Fekete-hegy. Ha szerencsénk van a terület fajgazdag, értékes állatvilágának képviselőivel is találkozhatunk. A madarak közül a legritkább ragadozómadarunk a két méter körüli szárnytávolságú parlagi sas figyelhető meg. Itt alkalmanként. Leggyakrabban azonban egerészölyvek találhatók. Az emlősök közül elsősorban őzekkel találkozhatunk.

A harmadik pihenőhelyhez (3) érkezünk Mikóháza település szélén. Itt lekanyarodik a kerékpárút a faluba ahol számos látnivalót találhatunk, melyek megtekintése feledhetetlen élményt biztosít. A község elhelyezkedésénél fogva számos hegyi kerékpáros, illetve gyalogos túrázási lehetőség induló és célállomása, illetve kerékpár kölcsönzésre is nyílik lehetőség.

A település központjában ágazik le, a tervek szerint a későbbiekben megépítendő Pálháza, Felső-Hegyköz irányú kerékpárút. A jelenlegi kerékpárúton tovább haladunk Mikóházát elhagyva az ún. Parton keresztül Alsóregmec irányába. Az utunk itt már jó minőségű önkormányzati, illetve kis forgalmú mezőgazdasági úton folytatódik tovább.
Alsóregmecre (a Kazinczhttp://www.mikohaza.hu/sites/default/files/image/page/Ker%C3%A9kp%C3%A1r%C3%BAt%2B%20l%C3%A1tk%C3%A9p%20%2821%29.JPGy család ősi birtokára) beérkezve északi irányba fordulunk és a központban a negyedik pihenőhelyhez (4) érkezünk.

Tovább kerekezünk Felsőregmec irányába a Ronyva-patak völgyében. Előttünk északi irányban a Vitányi Ősrög emelkedik, ahol Magyarország legidősebb (mintegy 900 millió éves) felszínen lévő kőzetei fordulnak elő. Felsőregmecet elérve jobbra térünk le a határátkelő felé. Bal kézre a Mátyás-hegy erdői láthatók. A község az Ősrög Tanösvény induló illetve végállomása.

A határra érve a Michalany oldalában egy információs központhoz érünk, ahol többek között büfé, WC és kölcsönző áll a túrázók rendelkezésére. Innen tovább folytathatjuk utunkat Alsómihályi községbe, illetve a továbbiakban Borsi, vagy Kassa irányban.